Algemene voorwaarden
ALGEMENE AANNEMINNGSVOORWAARDEN PELICAN PROJECTS BV
Art. 1 Toepassing –Uitsluiting voorwaarden klant
1.1 Elke overeenkomst met de Pelican Projects komt tot stand onder de hierna vermelde algemene voorwaarden en de bijzondere voorwaarden vermeld in de aannemingsovereenkomst. De bijzondere voorwaarden hebben voorrang op de algemene.
1.2. De algemene en bijzondere voorwaarden van de medecontractant (hierna ‘de klant’) worden uitgesloten.
Art. 2. Offertes en contracten
2.1 Elke offerte van Pelican Projects is vrijblijvend en geldt 14 kalenderdagen vanaf offertedatum. Pas na ondertekening van een contract door zowel Pelican Projects en de klant of schriftelijke bevestiging van Pelican Projects de bestelling van de klant te aanvaarden, is Pelican Projects verbonden.
2.2 Als de klant na het sluiten van de aannemingsovereenkomst wijzigingen wenst, vormen deze wijzigingen meerwerken, die aanleiding geven tot prijssupplement. Elke wijziging aan het plan brengt bovendien volgende forfaitaire kosten met zich mee: (1) 300 EUR voor de aanpassing van het plan, en (2) 150 EUR administratiekosten. Voorschotten betaald op werken die geannuleerd worden, worden verrekend met de eindfactuur voor de werken.
De klant kan geen eerdere terugbetalingen eisen.
2.3 Waarborgen die betaald worden, zijn 2 maanden geldig. Indien na deze termijn geen getekende offerte vervalt deze waarborg zonder terugbetaalbaar te zijn en is deze definitief verworven door Pelican Projects.
Art. 3. Prijzen
3.1 Werken worden uitgevoerd in vrije rekening, tenzij door de klant anders bedongen.
3.2. Als bindende eenheidsprijzen bedongen werden, wordt de prijs bepaald op basis van effectief geplaatste hoeveelheden.
3.3 Ook indien bindende eenheidsprijzen of zelfs een forfaitaire prijs werden bedongen, is steeds meerprijs verschuldigd:
- voor meerwerken wegens uitvoeringsmoeilijkheden ingevolge omstandigheden die de klant niet op voorhand gesignaleerd heeft, alsook vertragingen en onderbrekingen tijdens de uitvoering van de werken (zoals wanneer wegens vochtproblemen (extra) droogtijden in acht te nemen zijn), die niet aan Pelican Projects te wijten zijn;
3.4 Tenzij uitdrukkelijk anders bedongen, is uitvoering van volgende werken niet voorzien en dus niet inbegrepen in de prijs:
- de vervanging van pleisterwerk als na verwijdering van behang en/of meubilair blijkt dat dit (toch) nodig is (standaard wordt ervan uitgegaan dat het pleisterwerk na verwijdering van behang en meubels e.d.m. intact is);
- herstellingswerken in de gemene delen,
- opkuis en schoonmaak, zowel tussentijds als na voltooiing van de werken. Opkuis gebeurt in vrije rekening.
3.5 Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en exclusief BTW.
3.6 Tenzij de offerte of het contract met Pelican Projects vermeldt dat Pelican Projects voor rekening van de klant dergelijke verzekering onderschrijft, sluit de klant vóór aanvang van de werken een verzekering “alle bouwplaatsrisico’s ”( “all risk”verzekering) bij een in Belgiëgevestigde, gereputeerde maatschappij, die zowel schade veroorzaakt bij uitvoering van de werken aan of in het onroerend goed waar die worden uitgevoerd als de buitencontractuele aansprakelijkheid van Pelican Projects en alle bij de werken betrokken (onder-)aannemers ten aanzien van derden en/of de klant voor schade veroorzaakt bij, of die verband houdt met, uitvoering van de werken waarmee de klant Pelican Projects belast, waarborgt, met uitsluiting van verhaal op Pelican Projects en al haar (onder-)aannemers voor die werken.
Art. 4. Meerwerken
4.1 Meerwerk wordt uitgevoerd in vrije rekening, tenzij Pelican Projects uitdrukkelijk eenheidsprijzen of een vaste prijs heeft opgegeven.
4.2 De bevestiging van meerwerken per e-mail of op enige andere wijze door Pelican Projects aan de klant geldt bij gebrek aan protest van deze bevestiging door de klant binnen de 7 kalenderdagen als opdracht van de klant tot uitvoering van de betreffende meerwerken.
4.3 De uitvoering van een (meer)werk zonder onmiddellijk protest van de klant geldt eveneens als bewijs van het bestaan van een overeenkomst tot uitvoering van dat werk.
Art. 5. Uitvoeringstermijnen
5.1 Uitvoeringstermijnen zijn steeds benaderend en niet bindend.
5.2 Bij meerwerken of wijziging van de werken, alsook bij overmacht (zoals bij vochtinfiltraties) of bij uitvoeringsmoeilijkheden vervalt de uitvoeringstermijn of voltooiingsdatum (en a fortiori ook het recht op een dervingsvergoeding in de zin van art. 5.3).
5.3 Bij aanzienlijke overschrijding van een uitvoeringstermijn kan de klant slechts aanspraak maken op een dervingsvergoeding en is de aansprakelijkheid van Pelican Projects wegens overschrijding van de uitvoeringstermijn hoe dan ook beperkt tot maximaal 1 000 EUR per maand.
Art. 6. Referentie
De klant gaat er mee akkoord dat Pelican Projects foto’s van de uitgevoerde werken mag gebruiken voor publiciteits- en andere commerciële doeleinden (zoals het delen van voormelde foto’s op haar website en social media-accounts). De naam van de klant wordt niet vermeld, tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming werd gegeven.
Art. 7. Levering en aanvaarding van de werken –Vrijwaring en aansprakelijkheid
7.1 De klant dient de uitgevoerde werken te controleren onmiddellijk na de voltooiing. Onverminderd eerdere aanvaarding, worden werken onherroepelijk geacht aanvaard te zijn bij gebrek aan schriftelijke melding van gebreken binnen de 14 dagen na beëindiging van de werken en in elk geval zodra ze geheel of gedeeltelijk in gebruik worden genomen.
7.2. Aanvaarding dekt alle zichtbare gebreken, met inbegrip van alle gebreken die door een vakman en na grondig onderzoek kunnen ontdekt worden. Aanvaarding dekt ook de verborgen gebreken die de stabiliteit van het gebouw niet in het gedrang brengen.
7.3 In geval van aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt zowel door Pelican Projects als door derden en/of de klant, is Pelican Projects slechts aansprakelijk in de mate haar fout(en) tot de schade heeft (hebben) bijgedragen, met uitsluiting van elke vorm van hoofdelijke of in solidum aansprakelijkheid van Pelican Projects.
7.4 Een vordering m.b.t. gebreken dient op straffe van verval zonder talmen in rechte ingesteld te worden. Elke vrijwaringsplicht en aansprakelijkheid van Pelican Projects vervalt bovendien twee jaar na de beëindiging van de werken (zelfs indien het gebrek zich pas nadien zou manifesteren), tenzij de artikelen 1792 en 2270 B.W. van toepassing zijn. In geval van aansprakelijkheid is Pelican Projects enkel gehouden te herstellen of te vervangen, naar keuze van Pelican Projects, zonder enige verdere aansprakelijkheid van Pelican Projects en zonder enig verder verhaal van de klant. In voorkomend geval kan de klant ook geen aanspraak maken op dervingsvergoedingen.
7.5 Elke aansprakelijkheid van Pelican Projects is hoe dan ook beperkt tot maximaal 30 % van de aannemingsprijs. Bovendien is Pelican Projects nooit aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade of verlies.
7.6 De bepalingen in deze voorwaarden en andere contractuele documenten die Pelican Projects ontslaan van aansprakelijkheid, gelden niet in geval van haar opzet, haar grove schuld, of die van haar aangestelden of lasthebbers en behoudens overmacht evenmin voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die één van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt.
Art. 8. Facturen en betalingen
8.1 Onverminderd eerdere aanvaarding wordt de klant onweerlegbaar geacht een factuur van Pelican Projects aanvaard te hebben bij gebrek aan gemotiveerd protest binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de factuur. Behoudens tegenbewijs wordt elke factuur geacht ontvangen te zijn door de klant de derde werkdag na factuurdatum.
8.2 Facturen van Pelican Projects zijn betaalbaar binnen een termijn van 14 dagen vanaf de factuurdatum op rekening van Pelican Projects. Bij laattijdige betaling is de klant, ook wanneer het een consument betreft, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd overeenkomstig artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarnaast heeft Pelican Projects bij laattijdige betaling recht op een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, onverminderd haar recht op een hogere schadevergoeding mits bewijs van hogere schade.
8.3 Indien een factuur niet wordt betaald binnen de 14 dagen na factuurdatum heeft Pelican Projects van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling het recht de (verdere) uitvoering van elke overeenkomst met de klant vanaf de 15 de dag na de factuurdatum te schorsen. Bij gerede twijfel omtrent de kredietwaardigheid van de klant is Pelican Projects gerechtigd integrale vooruitbetaling te eisen, alvorens de overeenkomst (verder) uit te voeren.
Art. 9. Eigendomsvoorbehoud en risico
Alle goederen en werken blijven eigendom van Pelican Projects tot de klant zijn verbintenissen integraal heeft voldaan. Dit belet niet dat alle risico op de klant overgaat, voor goederen (de bouwmaterialen) vanaf de totstandkoming van de overeenkomst of, bij niet-geïndividualiseerde goederen, vanaf de individualisatie ervan door Pelican Projects, en voor arbeid en werk zodra het is uitgevoerd. De klant is aansprakelijk ingeval van diefstal of vandalisme op de werf.
Art. 10. Overmacht
10.1 Partijen zijn niet gehouden tot de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de uitvoering onmogelijk geworden is door overmacht. Onder meer is Pelican Projects niet aansprakelijk voor het niet-nakomen van haar contractuele verplichtingen of daaruit voortvloeiende schade van de klant als gevolg van navolgende omstandigheden die gelden als overmacht: stakingen van haar personeel, haar onderaannemers of haar leveranciers, asbestproblemen, (gedeeltelijke) stagnatie van het vervoer, elektriciteits- en telecommunicatiestoornissen, pandemieën, overheidsmaatregelen, overmacht van haar onderaannemers of leveranciers, vergunnings- en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten. In elk geval heeft Pelican Projects steeds recht op betaling door de klant van alle reeds verwerkte materiaal, gepresteerde werk, en reeds gemaakte kosten met oog op de toekomstige uitvoering van de overeenkomst.
10.2 Indien een wijziging in de marktvoorwaarden de kosten van Pelican Projects voor de uitvoering van bepaalde werken of levering van bepaalde materialen doet stijgen, is Pelican Projects gerechtigd op een evenredige verhoging van haar prijs voor de betreffende werken c.q. materialen. In dat geval zal Pelican Projects deze prijswijziging voorafgaandelijk aankondigen aan de klant. Indien de klant niet akkoord gaat met de door Pelican Projects aangekondigde prijswijziging zal Pelican Projects indien mogelijk een alternatief voorstellen. De klant kan voormelde prijsverhoging of voormeld alternatief niet onredelijk weigeren.
Art. 11. Verbreking door de klant –Verbrekingsvergoeding
11.1 De klant kan de aanneming door zijn enkele wil verbreken. In dat geval is de klant aan Pelican Projects een verbrekingsvergoeding verschuldigd gelijk aan 20 % van de prijs voor de geannuleerde werken en materialen. Na verbreking blijft Pelican Projects ook gerechtigd op betaling van de prijs voor het reeds verwerkte materiaal en gepresteerde werk.
11.2 De verbrekingsvergoeding bepaald in art. 12.1 doet geen afbreuk aan de rechten van Pelican Projects op grond van art. 1794 B.W.
Art. 12. Ontbinding
Bij ontbinding van de overeenkomst lastens de klant, is de klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd aan Pelican Projects ten belope van 20 % van de prijs voor de (niet-uitgevoerde) werken, onverminderd het recht van Pelican Projects op vergoeding van haar schade die dit forfait overstijgt.
Art. 13. Toepasselijk recht - Bevoegde rechtbank
Alle overeenkomsten met Pelican Projects worden beheerst door het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de zetel van Pelican Projects zijn bevoegd.
Art. 14. Interpretatie - Splitsbaarheid - Substitutie van ongeldige bedingen
Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een beding is beperkt tot de betreffende bepaling en laat de overige bepalingen onverlet. Elke nietige, ongeldige of niet-afdwingbare bepaling wordt van rechtswege vervangen door een rechtsgeldige bepaling die zo dicht mogelijk aanleunt bij de bedoeling van de getroffen bepaling.
Art. 15. Clausule m.b.t. onvoorzienbare omstandigheden
15.1 Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen voor partijen aanleiding zijn om naar goede trouw inspanningen te leveren teneinde een onderhandeld akkoord over wederzijds aanvaardbare voorwaarden te bereiken.
15.2 Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten.
15.3 Wanneer deze omstandigheden zich voordoen zal de aannemer deze binnen de 5 werkdagen ter kennis brengen aan de opdrachtgever.
15.4 Deze omstandigheden hebben niet tot gevolg dat de opdrachtgever elke verdere betaling kan opschorten.
15.5 Wanneer dergelijke omstandigheden zich voordoen zal door de aannemer een afrekening worden opgemaakt m.b.t. de op dat ogenblik geleverde prestaties en goederen, dewelke door de opdrachtgever verschuldigd is volgens de bepalingen van deze overeenkomst.